PersuasiunE vs. ManipularE

De curand… mi s-a spus de o amica, citez: „esti un bun manipulator… asa ca vei putea obtine cam tot ce-ti propui”

Cateva secunde am ramas crispat dupa care m-a umflat rasul… de ce ? Pentru ca a cam incurcat notiunile… si foarte multi dintre noi folosim cuvinte, expresii, notiuni fara sa stim exact ceea ce inseamna. Spunandu-i asta mi s-a spus ca traiesc intre definitii. Nu intre definitii, ci imi plac lucrurile foarte clare si concrete in special cand e vorba de o discutie serioasa cum era a mea cu a ei… Multi dintre noi tindem sa spunem: „n-am timp de filosofii” sau ceva de genul asta… ceea ce e fooooarte tare frate!!! De ce spun asta?

1. in primul rand astea nu-s filosofii, si daca spun ca nu au timp de filosofii inseamna ca stie sa filosofeze, ca doar este o arta si filosofia, insa fiecare are dreptul sa o agreeze sau nu;
2. rezulta ca habar nu au si ar face bine sa foloseasca cuvintele mai bine ca din aceasta cauza se pot intelege gresit (pozitiv sau negativ), insa vina e vocabularul restrans al unora…

Dar sa trecem la lucruri mai exacte ca sa intelegem cu totii si sa discutam despre Persuasiune vs. Manipulare ca sa intelegi discutia cu amica mea…

Prin persuasiune intelegem actiunea de a convinge intr-un mod sau altul pe cineva sa faca sau sa aleaga un lucru. Persona care ia decizia o face de multe ori pe baza altor tipuri de argumente decat cele logice sau cele logico-corecte, fiind convinsa de necesitatea sau importanta aparenta a actiuni sau lucrului respectiv. In acest sens putem spune ca reclamele sunt persuasive. Ni se spune zilnic, in fel si chip, ca ne trebuie un telefon mobil, un anume detergent, un anume medicament, produs cosmetic, o caseta s.a., dar nu ni se demonstrează cu argumente acest fapt.

Ce ne spun reclamele? Intr-o forma simpla, directa, facand apel cel mai adesea la trebuintele si la sensibilitatea noastra, ni se recomanda sa consumam ceva. Uneori insa reclamele nu argumenteaza ideea de a consuma acel produs; se întampla ca ele sa contina si greseli logice regretabile. De exemplu, ni se spune ca:
XXX protejează impotriva cariilor pentru ca gustul sau dureaza foarte mult. (Este evident ca nu gustul ne protejează dantura.)
YYY oferă un salariu pe viata timp de 25 de ani. (De ce 25 de ani este totuna cu viata? Daca traim mai mult?)
Trebuie sa bem ZZZ pentru ca un hot a furat originalul si noi îl putem gasi consumând mai multa bautura răcoritoare. (Daca fost furat originalul, oare ce suntem invitati sa bem?)

Alteori ni se dau îndemnuri nepoliticoase de tipul: Nu privi aici casca ochi cand cumperi! Indemnul este lansat din partea unor organisme de protejare a consumatorilor. Este drept, greşeala lor nu este de argumentare, ci de adresare, denotând lipsa de respect pentru consumator. Reclama are insa efecte persuasive. Se spune ca traim intr-o perioada de explozie informationala, ca informatia ne asaltează, fie ca vrem, fie ca nu vrem. A întelege caracterul persuasiv al reclamelor face parte dintre instrumentele noastre de protectie împotriva comunismului, a proastei calitati, a modei cu orice pret, a subjugari noastre de catre producatorii de bunuri (alimente, de vestimentaţie, de divertisment in general).
Prin manipulare intelegem actiunea dea influenta prin mijloace specifice opinia publica, astfel incit persoanele manipulate sa aiba impresia ca actionează conform ideilor si intereselor proprii. In realitate insa ele preiau o parere (argumentare, idee, evaluare)care nu le aparţine, ci le-a fost indusa prin diferite mijloace. Iata cateva exemple:
a) Ziaristul care face un comentariu este foarte cunoscut. I se preia punctul de vedere pentru ca este faimos, sau este de la un ziar sau de la o revista de prestigiu. Este la moda. Aceasta situatie poarta numele de efect de prestigiu al mass-mediei.
b) Ni se spune ca majoritatea oamenilor cred lucrul respectiv. Noi nu vrem sa fim mai prejos; nu avem taria unei opinii separate. Este vorba de forta opiniei majoritare.
c) Ni se spune ca parinti au idei învechite. Tinerii stiu ce vor. Noi suntem tineri si nu putem fi de acord cu cei batrani. Este vorba de folosirea unor mecanisme sau trasaturi psihologice pentru a obţine efectul dorit (de cele mai multe ori alegerea unor produse).
Manipularea mai poarta si numele de „violenta simbolica”. Nu suntem batuţi, bruscati, fortati sa credem sau sa facem ceva. Cunoscându-ni-se felul de a fi, specificul varstei sau alte particularitati, putem fi determinati sa credem ceea ce o persoana sau un grup de persoane si-a propus sa ne faca sa credem. Daca am fi întrebaţi cine ne-a influentat, am raspunde cu mandrie ca nimeni. Pe asta mizeaza si cei care ne manipulează. Pe hotatarea noastră de a nu ne lasa dusi de nas, de a crede ceea ce vrem noi sa credem. Din nefericire insa, in manipulare suntem adusi in situatia de a vrea ceea ce au hotarat altii ca trebuie, astfel incit ei sa-si atinga scopurile.

O mica diferenta dintre persuasiune si manipulare intre doua persoane… este ca atunci cand manipulezi nu dai nimic la schimb ci numai ea, la persuasiune e oarecum reciproc.

Ce este de facut, cum trebuie sa procedam pentru a rezista persuasiunii sau manipularii? Desi de obicei in raportul dintre doua persoane cand castigul e de ambele parti e doar persuasiune.. cand e doar de o parte e manipulare si aici trebuie sa rezistam

1. Cereti argumente. Intrebati sau întrebati-va singuri de ce oare?
2. Analizaţi logic argumentele pe care le primiti.
3. Incercati sa produceti contraargumente. Daca ati reuşit, cantariti-le si vedeti daca sunt sau nu contradictorii.
4. Nu va grabiti sa decideti, dar nici nu taraganiti la nesfarsit luarea unei hotarari.
5. Sfatuiti-va cu o persoana a carei putere de decizie o apreciati.
6. Sfătuiti-va cu o persoana in care aveti incredere, chiar daca nu stie multe lucruri in domeniul respectiv. Ea va cunoaşte optiunile, valorile si trebuintele si se poate pune in pielea voastra.
7. Căutati cazuri asemanatoare. Istoria se repeta, deşi multi considera ca n-ar trebui sau ca nu este asa.
8. Nu toti cei care va sfatuiesc sa faceti ceva vor sa va manipuleze.
9. Nu toti care va determina sa faceti ceva au si de castigat de pe urma acestui fapt.
10. Rareori parinţi va vor raul. Nu-i suspectati de manipulare. Daca totusi o faceti, convingeti-va prin toate mijloacele ca asa este. Discutati cu ei deschis asemenea probleme.

2 răspunsuri la PersuasiunE vs. ManipularE

  1. inger spune:

    interesant…. pacat de 90% copy/paste

  2. cristinel spune:

    dapt, insa tot de pe un alt blog de al meu ce l-am avut mai demult… sau de pe infoase.ro la fel publicat tot de mine… acum vreo 2-3 ani

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: