Prejudecati

Si daca ar fi sa ne trezim intr-o dimineata si sa aflam ca toti oamenii sunt de aceeasi rasa, religie si culoare tot am gasi un motiv de prejudecata pana dupa amiaza – George Aiken

Se discuta foarte mult in zilele noastre despre prejudecati / stereotipuri… Se pune des intrebarea: Auzi, tu ai prejudecati? Si constatam ca de multe ori ni se raspunde ca cel intrebat nu are deloc… nici superstitii si ca nu le suporta… chiar si eu de altfel!

Insa oare exista persoana sa nu aiba prejudecati?

Ce inseamna oare cuvantul prejudecata? Dar o persoana cu prejudecati?

Prejudecata: parere, idee preconceputa (si adesea eronata) pe care si-o face cineva asupra unui lucru, adoptata, de obicei, fara cunoasterea directa a faptelor, impusa de mediu, educatie, societate in general (conform DEX)

Dar o persoana care e catalogata ca fiind a avea prejudecati? Nu cumva e catalogata asa tot de o persoana cu prejudecati?

Recunosc ca nu am am o parere prea buna despre ele, deoarece simt ca ca la un anumit moment dat ingreuneaza viata unui om, o limiteaza chiar fara sens. Desi, trebuie sa recunosc, ma surprind uneori analizand ceva sau pe cineva, prin prisma unei harti proprii unde e viu colorata experienta mea de viata, unor „tipare” pe care le am intiparite in minte, si care isi au radacinile, probabil, din copilarie. Atunci cand realizez asta, ma straduiesc sa sterg ce am gandit initial si sa reanalizez problema sau persoana respectiva. De multe ori reusesc, dar… nu intotdeauna. E o lupta permanenta intre ceea ce am fost invatat sa fiu si ceea ce sunt.

Deasemenea tind sa cred ca atunci cand raspunzi la acea intrebare si spui ca nu ai prejudecati, e si o oarecare frustrare si simultan diferenta intre educatia primita si autoeducatie, ceea ce am trait si ceea ce ne-am dori sa traim si sa fim si cand dam un astfel de raspuns ne proiectam mai mult catre viitor.

Totodata, de-a lungul timpului am „pierdut” multe dintre prejudecatile initiale, dar am capatat, probabil, altele. Incerc sa inteleg actiunile sau modul de gandire al persoanelor pe care le intalnesc, chiar daca nu sunt de acord cu ele. Inainte sa judec pe cineva, incerc sa ma intreb ce l-a putut determina sa actioneze intr-un anumit mod, dar, firesc, analiza respectiva este facuta intr-o oarecare masura tot prin prisma experientelor si trairilor mele in situatii similare.

Concluzionand constat ca totul se reduce la inteligenta emotionala care e net superioara celebrului IQ de care a auzit si cu care se lauda toata lumea. Insa aceasta inteligenta emotionala se dobandeste in timp. Cum? Prin rabdare, prin largirea orizontului experimentand o paleta larga de sentimente, trairi, pasiuni, de la cele mai mici la cele mai intense si complexe si observand cu atentie evolutia lor si implicit a ta ce te dezvolta personal.

Lasă un răspuns

