Despre lipitori, increderea in sine, realizari si mai ales aroganta!

Mi s-a adus de curand la cunostinta, de fapt mi s-a confirmat pentru a nu stiu cata oara ca sunt arogant.

Raspunsul meu: „Stiu ca-s arogant si genial, dar imi place sa mi-o spuna si altii.”

Replica: „Bai ce arogant este ala ! Arogant nenica, nu poti sa schimbi o vorba cu el ca imediat iti arunca o privire superioara si iti da o lectie !” banuiesc ca ati auzit-o cu totii mai mult sau mai putin…

Comentariul meu:

Am auzit cu totii destule discutii de gen si uneori se poate sa fi fost tinta lor. Aroganta nu este neaparat o atitudine din punctul meu de vedere, ci este un efect. Aroganta pura este intr-adevar o atitudine, una deloc fericita insa de cele mai multe ori tindem sa consideram oameni pe care nu-i cunoastem si care nu doresc in mod deosebit sa ne cunoasca. Am incercat sa sintetizez cateva dintre situatiile in care aroganta manifestata voluntar ESTE OK, chiar recomandata :

1.Lipitorile

Lipitorile sunt genul de persoane de care am incercat sa ma feresc cel mai mult in viata. Nu are rost sa ma afund in caracterizari pompoase despre ce este tipul lipitoare : este vorba de genul de oameni care se fixeaza pe un anumit individ mai cunoscut sau mai inteligent pentru a obtine anumite avantaje.  Pentru a scapa de oameni de genul asta, am gasit un remediu : Aroganta fina !  Fara a fi nesimtit, a da lectii sau a face pe desteptul poti fi arogant in mod cel mai lejer : Pastreaza distanta. Ai un individ gen lipitoare (il vei recunoaste imediat, dupa osanalele ridicate si modul in care apare mereu in fata ta) ignora-l…fa-o cu stil, ca si cand esti obisnuit cu adoratorii iar asta nu este cu nimic mai presus. Lipitorile dispar repede dupa astfel de atitudini desi te vor barfi cel putin 1-2 luni, ele neavand viata sociala in afara grupurilor pe care le paraziteaza.

2.Realizarile

Chestia cu realizarile este relativa. Personal, consider ca nu ai realizat niciodata suficient dar ca la un moment dat va trebui sa pui pe primul plan o alta/alte persoane si ca realizarile astea vor ajunge pe locul II. Pe de alta parte, in anumite contexte sociale, ideea de realizare capata un alt sens, sensul ”Sunt mai bun ca tine. Am dovedit-o. Te rog tine-ti gura pentru a nu cadea in penibil”. Atunci cand sunt confruntat cu un laudaros falit, cu un hipiot de mana a doua sau cu alte specimene care imi vorbesc de sus desi in viata lor n-au ridicat nasul dintr-o carte (si aia proasta), in loc sa le spun simplu ”Mars in p*** mea” (fapt care i-ar provoca, pentru ca tacerea le este improprie) prefer sa fiu arogant pana la un nivel. E simplu, e o atitudine care spune ”Omule, am luat x premii, am lucrat cu oameni pe care tu doar ii mentionezi si am xx de ani. Eu nu ma laud, tu , un om de xx ani cu 0 realizari la activ de ce o faci ?”

3.Increderea in sine

Odata cu increderea in tine creste si aroganta. E si normal intr-o oarecare masura. Tu nu o manifesti intentionat mai niciodata dar pur si simplu faptul ca ai inceput sa crezi in tine intemeiat (cresti ierarhic profesional si iti exersezi cu succes pasiunile) ii va irita in anumite situatii pe unii care te vor considera arogant. Daca esti profesor universitar deja renumit la 35 de ani si ai o clasa de studenti mediocri vei parea din start un ”prof arogant” chiar daca stii sa-ti ambalezi mesajul.

Consider aroganta sustina de o fundatie reala ceva ce se intampla involuntar si care desi poate fi controlat (foarte indicat de altfel) uneori pur si simplu iese la suprafata. Oamenii cu adevarat inteligenti vor sti intotdeauna sa vada in spatele micilor arogante si sa stie sa-ti fie alaturi, chiar daca uneori mai dai cu bata in balta interpretand gresit.

Cand nu este ok sa fim aroganti ? In general nu este ok sa fim aroganti in mod intentionat (exceptiile au fost prezentate mai sus). Poti rani foarte usor oameni cu o astfel de atitudine si-ti poti indeparta potentialii prieteni dintr-un mediu mai fragil. Cum spuneam, oamenii cu-adevarat inteligenti te vor descoperi, vor fi chiar usor incitati de atitudinea ta dar asta depinde de CAT DE MULT POTI OFERI si de cat de gros este zidul arogantei.

Ar mai fi un pericol pentru oamenii aroganti in general, SUFICIENTA. Asta este cel mai mare pericol pentru un om inteligent, sa ajunga SUFICIENT  (self-sufficient). Sa creada ca nimeni si nimic nu l-ar mai putea invata pe el ceva si ca deja se afla pe drumul spre inteligenta si puterea ultima. De ce este atat de periculoasa atitudinea asta ? Pentru ca nu poti avea cu adevarat prieteni in modul asta si nu constientizezi decat foarte greu. Am fost la randu-mi in pericol sa o iau pe drumul asta fiind la un punct inconjurat de oameni mult inferiori (n-am spus-o eu, ci chiar unul dintre ei). Norocul meu au fost prietenii si chiar parintii care mi-au tras palme intelectuale la nivelul potrivit si m-au facut sa constientizez din nou cat de mic eram de fapt…cat de mici eram cu totii.

Lasă un răspuns

